Jūs atrodaties šeit

Par vietējo pārtiku - 93% pašvaldību

Augkopība
Ekonomika
Lauku attīstība

Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra (LLKC) veiktajā aptaujā par pašvaldību ieintersētību paplašināt vietējās pārtikas iepirkuma apjomus atklājies, ka interese uzsākt vai paplašināt vietējās produkcijas iepirkšanu ir 93% iestāžu.

Izvēloties iepirkumu uzvarētāju, joprojām tiek izmantots zemākās cenas princips, atzinuši 80% aptaujāto pašvaldības iestāžu. Šis princips varētu būt kavējošs faktors vietējiem ražotājiem, lai uzvarētu iepirkumu konkursos. “Vairumā gadījumu vietējiem ražotājiem nav izdevīgi piegādāt savu produkciju par tik zemām cenām kā vairumtirdzniecības bāzes. Šajā kontekstā nozīmīgs ir arī pārtikas produktu dalījums lotēs. Vietējie ražotāji ar vairumtirdzniecības bāzēm nespēj konkurēt, ja vienā iepirkuma daļā ir iekļauti, piemēram, nesezonas dārzeņi vai eksotiskie augļi”, uzsver Valsts Lauku tīkla Sekretariāta projektu vadītāja Guna Šulce.

Lai noskaidrotu Latvijas pašvaldību ieinteresētību paplašināt vietējās pārtikas iepirkšanu publiskajos pārtikas iepirkumos, Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs (LLKC) veicis aptauju 92 pašvaldībās. Kopumā LLKC veiktajā aptaujā līdz šim apkopota informācija par 428 pašvaldību iestādēm, noskaidrojot, ka 77% no tām ēdināšanu nodrošina, iepērkot pārtikas produkciju un tikai 23% izmanto ēdināšanas pakalpojumu. Paredzams, ka pēc informācijas papildināšanas un precizēšanas, šie rādītāji mainīsies.

 “Šobrīd lielākā daļa pašvaldību par pārtikas produkcijas iepirkumu līgumus slēdz uz vienu gadu. Tikai neliela daļa aptaujāto būtu gatava pagarināt līgumu termiņus uz 3-5 gadiem,” aptaujā atklāto ieskicē Guna Šulce. “Lai gan garāki līgumu termiņi samazinātu birokrātisko slogu, pašvaldības uzskata, ka ar īsākiem termiņiem tiek saglabāta drošības sajūta. Galvenokārt ir bažas par cenu svārstībām – ilgākā līguma termiņa laikā cenas varētu ievērojami palielināties, kā arī par neveiksmīgi noslēgtiem līgumiem, kā rezultātā varētu būt problēmas ar preces kvalitāti vai sadarbību ar piegādātājiem,” norāda G.Šulce.

Ilze Rūtenberga-Bērziņa
LLKC sabiedrisko attiecību speciāliste

Pievienot komentāru