Jūs atrodaties šeit

Pievienot komentāru

Ekonomika

Zemkopības ministrija sadarbībā ar veikalu tīklu „top!” un LLKC, aicina izaudzēto realizēt vietējā veikalu tīklā.

„Reizēm mums ir problēmas pat vietējo kartupeļu audzētāju savam veikalu tīklam atrast kādā reģionā un tos nākas vest, piemēram, no Rīgas uz Rēzekni. Mēs nezinām, kur ir vietējās produkcijas ražotājs, savukārt zemnieks nezina, ka savu produkciju var realizēt daudz tuvāk mājām – pie mums”, uzsver pašmāju veikalu tīkla „top!” pārstāvji.

Šāda atziņa izskanēja SIA Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra (LLKC) sadarbībā ar Zemkopības ministriju un veikalu tīklu „top!” Ozolniekos rīkotajā informatīvajā seminārā dārzeņu un augļu audzētājiem par iespējām veicināt vietējo produktu noietu.

Vietējā kapitāla veikalu tīklam „top!” pašlaik ir 203 veikali visos Latvijas reģionos. Plānots, ka nākamgad to skaits pieaugs vēl par 20. Uzņēmumā apvienojušies vairāki partneri, nodrošinot šī tīkla darbību visā valstī. „Mūsu veikalos jau tagad divas trešdaļas ir vietējās izcelsmes produkti,” norāda Deniss Hmeļovs, veikalu tīkla ”top!” SIA  „Iepirkumu grupa” tirdzniecības direktors. „Mūsu partneri sadarbojas ar vairāk nekā 150 sava reģiona ražotājiem, tādējādi nodrošinot veikalos atšķirīgu reģionālo sortimentu. Tomēr, mēs joprojām esam atvērti daudz plašākām piegādēm no vietējiem ražotājiem,” norāda D. Hmeļovs.

Ozolnieku Tautas namā sabraukušos zemniekus interesēja ļoti konkrēti jautājumi – vai „top!” var atbraukt pēc preces, cik ilgā laikā notiek norēķināšanās par piegādāto produkciju, vai samaksu zemnieks saņem par piegādāto vai pārdoto apjomu, vai ir kādi ierobežojumi saistībā ar dārzeņa formu un izmēru, kā veikals nosaka, kuru piegādātāju izvēlēties, kā labāk fasēt savu produktu un vēl daudzi citi.

Vitālijs Baškāns, veikalu tīkla „top!” atbildīgais par iepirkumiem: „Vietējam ražotājam ir vairākas iespējas kā nokļūt mūsu veikalu tīklā. Pirmkārt, viņš var slēgt jumta līgumu, kas ietver piegādes visiem partneriem. Otrkārt – piegādes veikt tikai uz mūsu partneru reģionālajām bāzēm, no kurām tālāk produkciju izvadā loģistikas uzņēmums. Treškārt – var slēgt līgumu par piegādēm uz vienu konkrētu veikalu. Augļu un dārzeņu segmentā piegādes jāspēj nodrošināt 2-3 reizes nedēļā, par piegāžu apjomu vienojoties līguma slēgšanas brīdī.”

Dace Broka, SIA „Mārksmens” (SIA „Iepirkumu grupa” partneris) īpašniece: „Runājot par apmaksu, norēķināmies par piegādāto, nevis pārdoto produktu apjomu. Samaksu veicam, ilgākais 14 dienu laikā ar pārskaitījumu. Par to, kur likt jauno ražu, mēs zemniekus aicinātu domāt un ar mums runāt jau tagad, rudenī. Labprāt no vietējiem zemniekiem pirktu lociņus, tomātus, gurķus, sīpolus, ķiplokus, svaigu gaļu, mājās ceptu maizi. Ļoti labprāt arī poļu zemenes aizstātu ar mūsu pašu, turklāt – ja kādas ogas paliek pāri, mums ir divi konditorejas cehi, kuros arī nepieciešamas svaigas ogas.”

Veikalu tīkls „top!” zemniekus aicina interesēties par sadarbības iespējām un censties savu produkciju realizēt tuvāk mājām, nevis braukt, piemēram, uz Nakts tirgu Rīgā, kas bieži vien ir tālāk, nekā tuvākais šī tīkla veikals vai reģionālais sadarbības partneris.

Ilze Rūtenberga-Bērziņa,

LLKC sabiedrisko attiecību speciāliste